31 бeрeзня 2020 рoку Вeрxoвнa Рaдa Укрaїни нaрeшті уxвaлилa зaкoн, щo рeгулює oбіг зeмeль тa фaктичнo скaсoвує 20-річний мoрaтoрій нa купівлю тa прoдaж зeмeль сільськoгoспoдaрськoгo признaчeння.
Oчікувaнo, ця пoдія супрoвoджувaлaся шквaлoм критики тa мaніпуляцій з бoку трaдиційниx oпoнeнтів цієї рeфoрми. Після пoдoлaння більш ніж чoтирьox тисяч прaвoк дo зaкoнoпрoeкту, булo зaрeєстрoвaнo 13 прoeктів пoстaнoви прo скaсувaння рeзультaтів гoлoсувaння. Aлe Вeрxoвнa Рaдa нe підтримaлa жoднoгo з ниx. Тeпeр прeзидeнт Вoлoдимир Зeлeнський змoжe підписaти зaкoн.
Aлe нaвіть після цьoгo, oпoнeнти дoкумeнту, скoріш зa всe, прoдoвжaть мeдіa-кaмпaнію тa звeрнуться дo судів щoдo йoгo скaсувaння. Ці крoки є прoгнoзoвaними. Aлe нeспoдівaнкoю стaлa жoрсткa критикa прийнятoгo зaкoну з бoку нaймeдійнішиx рeфoрмaтoрів: мoвляв зaкoн пeрeдбaчaє oбмeжeну рeфoрму бeз знaчнoгo eкoнoмічнoгo eфeкту. Чи ці звинувaчeння є oбгрунтoвaними? Чи всe-тaки нoвий зaкoн є крoкoм дo цивілізoвaнoгo ринку зeмeль?
Плюсы зaкoнa
Перш вслед все, варто підкреслити, що закономерность про обіг земель дозволяє досягти основної мети реформи. З 2021 року відновиться і юридична, і економічна складові карт-бланш власності на всі приватні сільськогосподарські землі в Україні.
Подписывайтесь получай рассылки Liga.net — только лишь главное в вашей почте
Приватні власники зможуть вільно розпоряджатися своїм майном (що відповідає рішеннями Європейського суду з прав людини у справах «Зеленчук та Цицюра проти України», «Антоненко та інші проти України»). Припиниться дискримінація власників паїв відносно власників інших категорій земель. Если створено всі підстави для того подальшого зростання ціни оренди та продажу, отже, і добробуту власників паїв, а також продуктивності сільського господарства, починаючи з 2021 року, незважаючи сверху всі запобіжники та обмеження.
Останній пунктик про економічний ефект потребує роз’яснення.
Основною перешкодою после нормальних конкурентних відносин получи ринку землі та, як наслідок, низька орендна платеж, була обмеження альтернатив интересах власників. Власники паїв мусили либо самі обробляти свою землю (чим наразі і займаються більш ніж 2,5 млн одноосібників) альбо, якщо фізично невыгодный можуть, здати в оренду зазвичай вне альтернатив тому фермеру, який обробляє суміжні ділянки і следовать тією ціною, яку цей плантатор встановить.
Читайте тоже — Назад в 90-е? Принцип о земле может ретранслировать ваучерную приватизацию
Таким способом отримували дохід від своєї землі переважна більшість українців — приблизно 4,6 млн власників. Можливість продати свій пакет нівелює обмеження щодо безальтернативної здачі в оренду. Плантатор буде змушений підвищувати орендну плату после ринкового рівня с целью утримання пайовиків-орендодавців. Таку тенденцію ми вже спостерігаємо останні декілька років, після того, як активізувалися роботи з відкриття ринку землі.
Цей процес продовжиться незалежно від того, чи если відкритий ринок интересах юридичних осіб, чи ще ні, оскільки вопрос продати новому власнику если створена з першого дня. Це і є основним досягненням реформи.
Сільське господарство та вселенная
Для зростання продуктивності в сільському господарстві постановление про обіг запускає декілька процесів.
Сообразно-першеерше, розпочнеться вихід сектору із тіні. Необхідно вказувати джерела коштів угоду кому) придбання землі. Зникне необхідність у тіньових схемах обходу мораторію. Невірно оформлені ли неформальні угоди оренди стануть ще більшим фактором ризику в (видах виробників, вони будуть вимушені терміново понавести лад у оформленні земельного банку, який вони обробляють.
По мнению-друге, під заставу землі квадрант розпочне залучати кредитні ресурси. Давно 2024 року, така опція если доступна лише одноосібникам. Це надасть поштовх накануне розвитку нових банківських продуктів.
Читайте равным образом — Рынок земли открыли. Который купит и кто с этого выиграет? Zoom-прения топ-экспертов
Після 2024-го, подібні продукти стануть доступними і юридичним особам.
Сообразно-третє, закон визначає чіткі убеждения обігу, що зменшує невизначеність для того всього сектору та створює умови про інвестицій у виробництво із високою доданою вартістю.
За-четверте, всі попередні причини підвищують конкуренцію щодо використання землі. А це означає, що менш ефективні виробники будуть змушені поступитися тим, хто здатний забезпечити більш ефективне використання или власної або орендованої землі.
Що ж в такому разі критикують колишні прихильники реформи?
Основна суждение стосується того, що юридичні особи никак не будуть мати доступу до самого ринку протягом перших трьох років. Це дійсно дещо уповільнить зростання цін нате землю, а отже і доходи тих, хто хоче продати свій доля. Але рішення цієї проблеми досить просте – зачекати і невыгодный продавати свою власність безо крайньої потреби.
Натомість ради фермерів таке відтермінування — скоріше отпечаток, оскільки наразі інструменти фінансування цього ринку ще безграмотный відпрацьовані. Єдиний участок ринку, який програє від такого відтермінування, це спекулятивні інвестори, які б мали зиск з перепродажу землі бери стадії формування ринку.
Таким чином, запроваджене законом поетапне відкриття ринку навпаки запобігає вимиванню капіталу із сільського господарства та сільської місцевості вследствие спекулятивні операції.
Варто зауважити, що запроваджена имитация ринку є певним дежавю.
Читайте равным образом — Закон о рынке поместья приняли. Но в нем лакомиться много дыр на злоупотреблений
Подібна поетапна конверсив вже пропонувалася урядом Володимира Гройсмана та узгоджувалася із Світовим банком та Международный валютный фонд у 2017 році, прежде того, як получи реформу почали тиснути представники спекулятивних інвесторів.
Другий фактория критики — обмеження доступу іноземців та іноземних кампаній.
Це дійсно зменшить кількість покупців держи ринку. Але це обмеження безграмотный є вирішальним. У більшості країн, дескать ринки землі працюють кроме обмежень, частка іноземних власників є незначною. Єдиним виключенням є країни, які допустили іноземців держи стадії формування ринку та дозволили придбання недооцінених активів.
Певен, з от случая к случаю Україна перегляне це обмеження, але после умов вже сформованого ринку.
Варто також зазначити, що жеребий іноземців у оренді землі нічим никак не обмежується, і вони вже багато років успішно конкурують із вітчизняними виробниками.
Подписывайтесь возьми рассылки Liga.net — исключительно главное в вашей почте
Третій недолік, получи який звертають увагу критики закону, це заборона продажу державних та комунальних земель.
З цією критикою важко безвыгодный погодитися, оскільки такі землі вже багато років є джерелом корупції та неефективного використання. Але це обмеження стосується більше боротьби з корупцією, ніж прав приватних власників та ефективного обігу земель. Внесення цього обмеження ще редко показує, хто є зацікавленим у збереженні корупції в Україні. І це ще одне дежавю з 2017-го.
І останнє, зміни прежде ст.131 Земельного Кодексу запроваджують перепродаж переважного власть на придбання землі. Фактично ця стандарт закладає основу про нових схем перерозподілу ринку кроме участі власників паїв. Але базисная точка що дивно, ради цю норму «реформатори» энергически мовчать.
Наскільки цей недолік є критичним, если залежати від практики застосування таких перепродажів. У до встречи якому разі, переважне эскомпт буде існувати тільки чтобы орендованих земель. І воно може стати вирішальною причиною про згортання ринку оренди ради умов існування ринку купівлі-продажу земель.
Читайте також: Ринок землі в одній картинці. Сім головних нововведень
Отже варто підсумувати, цивілізований ринок земель в Україні відкривається. Це величезний крок у розвитку сільського господарства та збільшення добробуту сільських мешканців. І це є прикладом чи отнюдь не першої системної реформи, яку впровадила нова влада.
Зазначені недоліки дійсно дещо зменшать короткостроковий ефект від реформи, але більшість з них безлюдный (=малолюдный) є критичними. Разом із прийняттям супутніх законів (ради земельні аукціони, часткове гарантування кредитів) ші, важливо з между прочим переглянути і закон насчет обіг.
Перш вслед за все, варто зменшити корупцію навколо державних та комунальних земель, ліквідувати обіг переважного карт-бланш та надати преимущество фермерським господарствам брати судьба у обігу земель миром із фізичними особами.
А ще варто оновити опитування сільського населення после умов вже прийнятого закону та приймати подальші рішення возьми підставі актуальних даних.