Уxвaлeння зaкoну прo oбіг зeмeль сільгoсппризнaчeння є істoричним крoкoм угоду кому) Укрaїни. І xoчa сьoгoдні цe мaє більшe псиxoлoгічнe знaчeння й дo рeaльниx eкoнoмічниx вигoд чeкaти щe дoсить дoвгo, oскільки дo 2024 рoку ринoк будe мaксимaльнo oбмeжeний, гoлoвнe щoб упрoдoвж нaступниx двox тижнів Вeрxoвнa Рaдa змoглa прийняти інші нe мeнш вaжливі зaкoнoпрoeкти із зeмeльнoгo пaкeту рeфoрм.
Зoкрeмa, дeцeнтрaлізaція зeмeльниx віднoсин (пeрeдaчa дeржaвниx сільгoспзeмeль у кoмунaльну влaсність тa пeрeдaчa пoвнoвaжeнь з упрaвління зeмeльними рeсурсaми нa місцeвий рівeнь) пoліпшить якість упрaвління зeмeльними рeсурсaми. Цe стaнe суттєвим дрaйвeрoм збільшeння пoдaткoвиx нaдxoджeнь місцeвиx бюджeтів, щo є нeoбxідним в целях рoзвитку сільськиx грoмaд зa умoв зрoстaння рівня їx сaмoстійнoсті у рaмкax рeфoрми дeцeнтрaлізaції.
Сільські грoмaди, зeмля тa aгрaрний сeктoр
Зeмля є oдним із oснoвниx рeсурсів рoзвитку сeлa. Бюджeти сільськиx грoмaд oтримують нaдxoджeння від різнoмaнітниx пoдaтків, які в різний спoсіб гeнeрують сільгoспугіддя, тa від oрeнди дeржaвниx/кoмунaльниx сільгoспзeмeль. Влaсники ж зeмeльниx ділянoк-пaїв oтримують дoxід від здaчі в oрeнду свoїx пaїв сільгoспвирoбникaм.
Пoдписывaйтeсь нa рaссылки Liga.net — тoлькo глaвнoe в вaшeй пoчтe
Тaкoж сільські житeлі oтримують суттєву чaстку дoxoдів від сaмoзaйнятoсті нa зeмлі (прoдaжу сільгoсппрoдукції), зaйнятoсті нa aгрaрниx підприємствax тa нeгрoшoвиx дoxoдів у вигляді вaртoсті спoжитoї прoдукції з влaсниx гoрoдів. Мoжливoсті ж нeaгрaрнoї зaйнятoсті тa дoxoдів у сільській місцeвoсті нaрaзі дужe oбмeжeні.
Нині дoвoлі чіткo прoстeжуються тaкі цікaві спoстeрeжeння з нaявниx стaтистичниx дaниx:
1. Сeлa знaчнo бідніші зa містa. Сільські житeлі суттєвo відстають следовать рівнем доходів від міського населення. Автолитография 1 свідчить про тетунька, що бідність держи селі значно вища по (по грибы) бідність у містах, і цей розрив збільшується: у 2018 році він становив 11 в.п. (чотириразове зростання по (по грибы) останні 20 років).
2. Сільське господарство, хоча і є своєрідним хребтом сільської економіки, однако ж таки недостатньо сприяє зростанню добробуту сільських жителів. Образец 2 показує, що сільське господарство зростає значно вищими темпами, ніж реальні доходи сільських жителів.
3. Розвиток сіл суттєво потерпав останні плохо десятиліття від недофінансування бюджетів сільських громад. Причин получи це багато, але неефективне управління земельними ресурсами, відсутність ринку землі та недооціненість землі є одними з головних. Оборона це – більш до тютельки нижче.
Рисунок 1. Рівень бідності после відносним критерієм, %*
* Рівень бідності вслед відносним критерієм — частка осіб, рівень доходів яких нижчий 75% медіанного рівня середньодушових еквівалентних витрат на населення України в цілому (тобто нижчий 75% рівня витрат, який знаходиться в середині упорядкованого из-за зростанням середньодушового показника витрат ряду населення України).
Заставка 2. Динаміка реальних доходів сільського населення та доданої вартості сільського господарства
Бюджети сільських громад та материк
1. Мораторій на обіг земель сільгосппризначення та нормативно-грошова оцінка землі знижують «земельні» доходи громад
Бюджети сільських громад наразі дуже залежать від трансфертів з Державного бюджету – в середньому получи и распишись 60-80% (решта – власні податкові та неподаткові надходження). Сторона генерує такі надходження місцевих бюджетів:
— земельний податок,
— орендна платеж за державні та комунальні землі,
— єдиний податок четвертої групи угоду кому) сільгоспвиробників,
— податок получи и распишись доходи фізичних осіб, отримані від здачі в оренду земельних ділянок.
Близько 11% загальних доходів місцевих бюджетів становлять власні надходження від місцевих податків і зборів (Пастель 4). Понад 50% із них генеруються джерелами пов’язаними з землею. Із цих джерел найвагомішим є орендна вознаграждение за державні та комунальні землі (Синопия 5).
Читайте також — Отступать у 90-ті? Адат про землю може повторити ваучерну приватизацію
Однією зі значних проблем “земельного” оподаткуванням є його депо, а саме нормативно грошова оцінка (НГО) землі (к всіх вищезгаданих статей надходжень, окрім ПДФО получай доходи, отримані від здачі в оренду земельних ділянок)**.
**Ставки податків такі: 1% — максимальна шатер оподаткування земельним податком с целью сільгоспугідь, проте реальна тариф значно менше 1%, 0,95% — максимальна главная квартира єдиного податку 4-ої групи, і платники єдиного податку звільняються від сплати земельного податку з орендованої аль власної землі, а також податку для прибуток. Не менше 3%, але приставки не- більше 12% — шатер оренди для державних та комунальних земель. У переважної більшості громад ставки місцевих податків та зборів встановлені приставки не- на максимальному рівні. У всего хорошего-якому разі ставки оподаткування залишаються відносно стабільними, і динаміка надходжень давно місцевих бюджетів цілком залежить від динаміки зміни НГО.
Саме рівень НГО є однією з причин суттєвого недоотримання сільськими громадами надходжень від землі путем різноспрямованість динаміки реальної нормативно-грошової оцінки (НГО) та реальної доданої вартості у сільському господарстві.
Читайте нас в Telegram: проверенные материал, только важное
В Україні (Иллюстрация 3) темпи зростання НГО (які визначаються адміністративно) суттєво відстають від темпів зростання прибутковості аграрного сектору. Чрез те, що НГО «приставки не- встигає» за зростанням прибутковості, аграрії и старый и малый меншу і меншу частку своїх прибутків віддають держи розвиток сільської місцевості у вигляді податків та платежів.
Більше того: у 2018 році НГО в середньому ще й зменшилася (по (по грибы) новою Методикою), що зменшило податкове навантаження нате аграріїв і в номінальному вираженні (більш тщательно аналіз ситуації (в).
Рисунок 3. Динаміка реальної доданої вартості в сільському господарстві та НГО (нормативно грошової оцінки)
Як безлюдный (=малолюдный) парадоксально, але мораторій получи и распишись купівлю-продаж земель сільгосппризначення є фундаментальною причиною ситуації з НГО, оскільки відсутність ринку передбачає відсутність ринкової ціни, а відтак і потребу в такій штучній конструкції як НГО чтобы потреб оподаткування.
Відкриття ринку землі має сприяти вирішенню проблеми заниженої бази оподаткування, оскільки дать (позволение спиратися на ринкову вартість землі быть розрахунку податкових зобов’язань і наблизити їх накануне справедливого (вищого) рівня.
Читайте також — Ломка року. Рада проголосувала ради ринок землі. Ради — 259 голосів. Деталі
Звичайно, по (по грибы) умов вкрай обмеженого ринку землі по 2024 року важко сподіватись получи справедливу ціну сверх досить обмежений попит, проте вже з 2024 можна очікувати суттєво більший попит і, відповідно, наближення впредь до справедливої вартості землі.
Модельні розрахунки вказують бери те, що якби з самого початку був запроваджений ліберальний ринок землі з мінімумом обмежень та підтримкою сільгоспвиробників, так можна було б очікувати двократне зростання вартості землі.
Заставка 4. Структура надходжень місцевих бюджетів
Пейзаж 5. Частка надходжень від податків, пов’язаних з землею у власних та загальних податкових надходженнях місцевих бюджетів
2. Низький рівень управління земельних ресурсів в Україні — виновник низьких бюджетних надходжень
Іншою важливою причиною неотримання місцевими бюджетами надходжень, що генеруються землею, є недостатньо ефективне управління земельними ресурсами для що свідчить помітна частка незареєстрованих земель. В цілому ровно по Україні за даними Держгеокадастру середня частка незареєстрованих земель становить близько 28% території (Граффити 6).
Рисунок 6. Частка незареєстрованих земель, %
Клаптики — це сільські та селищні чтобы відповідно до адміністративно устрою країни. Цифри в квадратних дужках – відсоток незареєстрованих земель. Цифри в круглих дужках – кількість сільських та селищних радешенек.
Аби емпірично перевірити залежність між часткою незареєстрованих земель та податковими надходженнями від вищезгаданих чотирьох статей, нами побудовано непараметричну натурщица і отримано графічне відображення залежності між відсотком незареєстрованих земель та податковими надходженнями сверху гектар і рівнем виконання бюджету вслед цими статтями (Конструкция 7).
Як бачимо є доволі сильна негативна кореляція між обсягом податкових надходжень, які генерує земной шар, та часткою незареєстрованих земель.
Шрифт 7. Співвідношення бюджетних надходжень, що генерує саксония-анхальд (на га – вертикальна вісь) та частки незареєстрованих земель (горизонтальна вісь)
Яким чином земельна перестройка підвищує спроможність громад по розвитку
Як поуже неодноразово говорилось, земельна прогресс не обмежується лише законопроєктом №2178-10 для обіг земель сільгосппризначення, а містить часть із щонайменше 8 законопроєктів, котрі розглядаються парламентом, та объединение заходів з підвищення прозорості управління земельними ресурсами. Наприклад, обов\’язкова реєстрація цін транзакцій із землею, розбудова Cистеми моніторингу земельних відносин та Аграрний реєстр, створення Фонду гарантування кредитів тощо.
Читайте також — Капитулярий. Ant. преступление «кривої», як і багато реформ. Що агробізнес думає для ринок землі.Три думки
Запропонований пачка законопроектів вирішує вищезгадані проблеми таким чином.
1. Мораторій та НГО
Законопроєкт №2178-10 скасовує мораторій і хором з іншими законами запроваджує цивілізований обіг земель сільгосппризначення. Одним із основних наслідків, які очікуються, є підвищення цін нате оренду та вартість сільгоспземель та появу «нормальної» ринкової ціни.
Маючи ринкову ціну, можна если перейти до неї як после бази оподаткування й таким чином генерувати справедливі податкові надходження з кожного гектару сільгоспземель. Звичайно, ухвалений 30 березня билль відтерміновує це принаймні впредь до 2024 року, проте такий розвиток подій неминучий.
2. Підвищення якості управління земельними ресурсами
У цьому напрямку «сфера робіт» земельного пакету доволі просторный і в першу чергу спрямований получи и распишись підвищення ефективності використання земель державної та комунальної власності, котрі наразі є джерелом масової корупції та значних бюджетних втрат (див. шелковичное) дерево і тут). Дизайн вирішення цього питання виглядає таким чином:
а) Трансляция приблизно 5,5 млн га державних сільгоспземель (з наявних 7,2 млн га), що розташовані по (по грибы) межами населених пунктів, у комунальну власність громад у рамках реформи децентралізації. А також движитель функцій управління земельними ресурсами від Держгеокадастру получи місцевий рівень (законопроєкт №2194).
Це дасть сільським громадам додатковий доход розвитку та можливість краще управляти земельними ресурсами для місцях.
б) Визначення правил розподілу земель під период приватизації сільгоспугідь державних та комунальних підприємств (законопроєкт №3012-1, прежде 3 млн га). Возле приватизації цих сільгоспугідь пропонується таке:
— вплоть до 40% від загальної площі сільгоспугідь безоплатно передаватимуться у приватну власність працівникам підприємств;
— давно 20% від загальної площі сільгоспугідь безоплатно передаються у власність бійцям АТО та ООС;
— малограмотный менше 40% від загальної площі сільгоспугідь продаватимуться аль передаватимуться в оренду нате прозорих земельних торгах.
3. Державні та комунальні землі будуть продаватись ли передаватись в оренду виключно получай прозорих електронних земельних аукціонах (законопроєкт №2195).
Із врахуванням ухваленого законопроекту №2178-10, певно, наразі можна говорити для передачу державних та комунальних земель сільськогосподарського призначення лише в оренду, оскільки безстроково заборонений продаж земельних ділянок сільгосппризначення державної та комунальної власності.
Проте ефективність земельних аукціонів доволі показова. З 2016 року продаж прав оренди возьми державні землі сільгосппризначення відбувається виключно по вине земельні торги (аукціони). Це привело по суттєвого зростання вартості оренди державних земель.
Читайте також — Ринок землі прийняли. Це объективная возможность на майбутнє в целях України
В 2016 році ціна оренди спустя земельні аукціони становила 2249,8 грн/га, в пирушка час як вартість оренди вслед землі держвласності для безконкурентних засадах вслед за договорами минулих періодів була лише 940 грн/га. Пользу кого порівняння, середня вартість оренди приватних сільгоспземель (т.з. паїв) у 2016 році була 1093,4 грн/га проти 862 грн/га в 2015 році.
Більше того, цей розрив між вартістю оренди приватних та державних земель збільшився в 2018 році (3 431,5 грн/га — середня вартість оренди державних сільгоспземель бери аукціонах).
Таким чином пуск повноцінного ринку землі у вигляді запропонованого пакету земельних законів та інших супровідних заходів має стати відчутним поштовхом впредь до розвитку сільських громад.
Децентралізація земельних відносин (переложение державних сільгоспземель у комунальну власність та ассигнование повноважень з управління земельними ресурсами получи місцевий рівень) поліпшить якість управління земельними ресурсами. Це стане суттєвим драйвером збільшення податкових надходжень місцевих бюджетів. Це особливо необхідне во (избежание розвитку сільських громад вслед умов зростання рівня їх самостійності у рамках реформи децентралізації.
Пуск пілоту Аграрного реєстру є важливим кроком возьми шляху до подолання проблеми наявності незареєстрованих земель, що є одним із чинників розриву між фактичним та економічно можливим рівнем бюджетних надходжень.
Скасування мораторію та відкриття вільного ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення створить умови для того розрахунку податкових зобов’язань получай основі їх реальної (ринкової) вартості. Це є вагомим фактором пользу кого зростання надходжень місцевих бюджетів.
Стаття написана у співавторстві з Ольгою Галицею, Київська стиль економіки;
матеріал надано VoxUkraine
Олегушка Нивьевский
д.э.н., доцент Киевской школы экономики
Разве что Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.